Riskokare - Ett grymt verktyg i köket



 Riskokaren har blivit ett av mina mest använda verktyg i köket och det är kanske inte så konstigt med tanke på att jag gör väldigt mycket utländsk mat och då är ris ofta en vanlig och viktig ingrediens. Speciellt när det kommer till rätter från Asien eller Mellan Östern. Så i denna artikel så kommer jag att berätta varför det blivit mitt mest använda redskap, vart du kan hitta dem och vilken modell jag själv använder. 

Varför riskokaren har blivit min favorit i köket

Som jag nämnde så är det såklart för att jag lagar mycket ris, men det är bara en liten del i varför jag älskar min riskokare. Här kommer jag berätta hur den gjort min matlagning så mycket bättre. 

Den gör perfekt ris: Jag har en lite finare modell som har olika körprogram för olika typer av ris och det gör att du får ett perfekt resultat som är exakt samma varje gång. Detta sker av två anledningar. Det ena är att riskokaren sköter jobbet och kokar riset i exakt samma tid varje gång, det andra är att min modell har olika program för olika sorters ris vilket gör att resultatet blir perfekt oavsett typ av ris. Detta gillar jag väldigt mycket då jag experimenterar med olika sorter ganska mycket. 

Du kan göra mer än ris: Jag ångkokar mycket grönsaker och det gör man enkelt genom att sätta i en korg, lägger i grönsakerna och kör igång ångkokningsfunktionen. Du kan även ångkoka fisk eller kött om du skulle vilja det. 

Funktioner: Då det är en köksapparat så har den självklart även funktioner som underlättar själv matlagningsprocessen. Den viktigaste för mig at varmhållningsfunktionen som håller riset i rätt konsistens och temperatur till jag är redo att äta det. Men även timern kommer väl till pass, speciellt om man redan har tillbehören klara i kylen, då är det bara att ställa in när den ska börja koka så kan riset vara klart när du kommer hem. 

Den gör mitt liv enklare: Du kanske redan har förstått det med tanke på det jag skrivit ovan, men jag tycker att det förtjänar en egen punkt då det faktiskt är det viktigaste för mig. Jag kan koka ris själv på traditionellt vis, men jag tycker att det är väldigt skönt att inte ha en gryta jag måste passa eller ta hand om. 

Vart hittar man riskokare? 

De finns att köpa på många olika ställen både i vanliga affärer och på internet vilket gör att det även blir svårt att veta vilken man ska köpa. Så jag gjorde ett gäng olika googlingar för att hitta den bästa modellen och efter att ha hittat hemsidan kokare.se som listat alla de bästa riskokarna på marknaden så valde jag en från deras lista.  

Vilken riskokare har jag? 

Det slutade till slut med att jag valde en riskokare från Cuckoo som är ett Asiatiskt märke och rekommenderad som det näst bästa alternativet på listan ovan, och jag kunde inte vara mer nöjd med mitt köp. Den har alla viktiga funktioner, gör extremt gott ris (alla olika sorter), är väldigt söt när det står i mitt kök och dessutom för ett pris som jag tyckte var väldigt rimligt på strax över 1000 kr. 

Slutsats

Så nu har du som läsare fått veta hemligheten bakom en stor del av mina framgångar i köket och jag rekommenderar verkligen att skaffa en riskokare och testa själv. Om du är osäker finns det modeller som kostar några hundra. De har inte så mycket funktioner, men håller du dig till att koka vitt ris så verkar de leverera bra. 

På återseende! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Välkommen till min blogg